Нічний мрійник (night_dreamer01) wrote,
Нічний мрійник
night_dreamer01

Святими місцями: трамвай через Поштову площу

Вулиця Сагайдачного стала однією з перших вулиць Києва, яку офіційно перевели у статус пішохідної. Піша прогулянка Подолом, причому — однією з його найгарніших частин — справить приємне враження на будь-якого гостя міста, та й самі кияни не проти відпочити у місці, що пам’ятає ще княжі часи. Тільки от транспорту тут бракує.

До будівництва метро на Подолі вулицею Сагайдачного йшов трамвай, що сполучав її із Європейською площею (тут і далі назви сучасні) і, через Набережну, із мостом Патона. Нині всі ці лінії після цікавих історичний перипетій і перекладання на сусідні вулиці винищені, однак ідея повернути трамвай на міст Патона змушує задуматися.
Що, як повернути трамвайну лінію на Сагайдачного і Набережну, з’єднавши таким чином Поділ і Лівий берег, додавши історичному центру міста додатковий транспортний зв’язок?

До 2011 року лінія Набережною скінчувалася на Контрактовій площі.

Обходячи кільцем Гостиний двір, лінія мала кінцеву точно навпроти існуючої на Контрактовій площі.
Попід стінами Гостиного двору, біля будівельного паркану досі можна знайти рейки колишнього 5-го трамвайного маршруту.

Втім, полишимо ностальгічні рефлексії і подумаймо про потреби сьогодення.

Ідея перетворити вулицю Сагайдачного з просто пішохідної на трамвайно-пішохідну сама по собі цікава, але невиправдана; пішохідною її зробили саме для зручності піших раутів вулицею, а її пропонується проїхати на трамваї. Тим більше, під вулицею йде метро, яке дозволяє швидко дістатися з Поштової площі, скажімо, трамвайної кінцевої на Контрактовій.
Хоча навіть я, за усього свого метрофанатства, подолаю цей шлях пішки. Йти тут 5 хвилин.

Тому лінію по Сагайдачного можна відновити лише у складі більшого проекту, який зв’яже Поділ із іншими частинами міста. З якими саме? Відповідь на це питання я дам пізніше.

Відновлювати стару кінцеву навколо Гостиного двору навряд було б доцільно, тим паче нонсенсом є пропозиція ще раз перекопати цю багатостраждальну будівлю по периметру заради трамвайних колій. Я б пропонував зробити інакше: просто продовжити рейки Костянтинівською і Межигірською.

Трамвайну кінцеву на Контрактовій пропонується перенести на сто метрів на південь на вісь вулиці Григорія Сковороди (там, де колись і були платформи 5-ки і решти “набережних” трамваїв), тому платформи для маршрутів по Сагайдачного варто розташувати південніше — навпроти Києво-Могилянської академії і храму Успіння Пресвятої Богородиці.
Не ображаюся, на тих, хто не став читати ці “многабукв”, просто додаю схему.

Завдяки такому рішенню вагони, в яких на Контрактовій кінцева, не обертатимуться повз платформи в бік Сагайдачного без зупинки. Що ж до можливості влаштування розвороту вагонів із цієї вулиці, то простіше вкласти поворот із Нижнього валу на Констянтинівську — розворот через пару кварталів надасть таким маршрутам пересадку на метро.

Далі рейки, зробивши “коло пошани” навколо площі, повернуть на Сагайдачного. Трамвайно-пішохідна вулиця є цікавим рішенням, однак було б логічно виділити трамвайні колії в просторі вулиці, щоб пішоходи остерігалися трамваю. Таким чином, хоч вулиця і лишиться трамвайно-пішохідною, громадський транспорт зможе користуватися нею не гірше за будь-яку іншу.
Саме так — громадський транспорт, не лише трамвай. Автобуси Подолом також могли б використати таку “виділенку від пішоходів”.

Гадаю, інші деталі прокладання трамваю вулицею Сагайдачного вже не настільки цікаві. Припідняті “віденські” зупинки, їх кількість та розташування — все це не варте одиничок і нуликів Юнікоду порівняно із головним питанням цієї лінії.

Поштова площа. Реконструйована невдовзі після Євро-2012, вона перетворилася на розв’язку автомобільного руху. Лише одне виправдовує проектувальників — частина автостради Набережною загнана у своєрідний тунель, над ним — пішохідна зона.

Так чи інакше, а ці розв’язка не враховує можливості прокласти трамвай від слова зовсім.
Щоб потрапити із Сагайдачного на стару трасу, трамваю потрібно подолати площу по діагоналі. Для цього потрібно або рознести ТРЦ, вдало запханий під площу під час тієї ж реконструкції, а потім — знищити офіс “Київпастрансу”; або протягти трамвай поруч із естакадою Боричевого Току і загнати його в тунель автостради, відібравши там дві смуги.

Все це, по суті, нереально на даний момент.Розв’язці лише 5 років, ніхто не дасть нищити її років так з 10-15. Тим більше, на Набережній шлях трамваю перекрито — на місці лінії біля Пішохідного мосту прогулянкова алея.


Далі — ще гірше, біля метро “Дніпро” та БДН місце під трамвайну лінію зайняте автострадою.
Пасажиропотік був би порівняно невеликим: сама набережна не містить точок притягання пасажиропотоків, із Лівого Берега на Поділ потік був доволі скромним навіть за СРСР. Тому, ІМХО, повертати туди трамвай наразі недоцільно. Для такого заходу потрібно зробити небачене в умовах Києва.

Демонтувати автостраду на Набережній, багатоярусну конструкцію на Поштовій і перетворити берег Дніпра із місцем хрещення Київської Русі (внєзапно, це саме десь біля Поштової площі або трохи вище за течією) на відпочинково-рекреаційну зону зі зручними виходами до води і пристаней.

Мадрид. На місці цього саду на набережній раніше була автострада.

Нижче, від Пішохідного мосту і аж до Наводницького парку берег можна було б досипати, утворивши місце під пляжі і парк біля кромки води.Для автомобілів можна лишити звичайну проїзну частину 2+2 зі світлофорами і наземними переходами.

Проект, що розриває мозок, правда? Києву до такого поки далеко. Цей час можна наблизити, однак поки це спроектують, поки переконають мерію міста у доцільності, поки побудують... Років 10, не менше. На жаль.
Тим не менше, є інший напрямок, який також було б добре оснастити рейковим транспортом, і зробити це можна значно швидше.

Володимирський спуск. Зв’язок Поштової і Європейської площі.Тут пролягала історично перша лінія електричного трамваю у Києві. І існувала вона собі аж до 1977 року, коли місто, вирішивши, що метро, відкрите рік тому, покриває усі потреби у переміщенні народу із Хрещатика на Поділ, закрили цю лінію, мотивувавши це “небезпекою” лінії для пасажирів.
Так, ухил Володимирського спуску сягає 90 промілле, за нормами дозволено (і дозволялося тоді) максимум 80. Чи можливо повернути її суто теоретично?

Так, можливо. Лінія колись була на балансі міста; можна оформити її побудову як РЕКОНСТРУКЦІЮ лінії, знятої 40 років тому. А на реконструкції старих ліній (і це записано в нормах) нові норми не поширюються.

[Чи безпечно буде її експлуатувати? - відповідь у спойлері.]

Так, набагато безпечніше, ніж автобуси на А114 абощо. Річ у тім, що у шиноколісних видів транспорту гальмівних систем лише дві — звичайні гальма у вигляді дисків або колодок і стоянкові у вигляді блокіратора колес. У тролейбуса до цього всього додається електродинамічне гальмо — перемикання обмоток електродвигунів так, щоб вони виробляли енергію із обертання коліс, а не навпаки, як зазвичай.

Трамвай має цілих чотири системи гальм. Дискове-колодкове, стоянкове (часто це одне і те ж), електродинамічне гальмо і останнє. Магніторейкове. Ви всі не раз бачили на візках трамваїв дивну колодку між двох коліс; вона являє собою величезний електромагніт. На кшталт магнітного замку дверей, оснащених домофоном, у разі активації МРГ ці колодки притиснуть трамвай до рейок — вони ж бо теж сталеві. І притисне із колосальною силою: магніт домофону один і має розмір 5х10 сантиметрів — цього вистачає, щоб тримати двері закритими навіть за прикладання ваги в сотні кілограмів; магнітні гальма трамваїв в десяток разів більші, і на трамваї їх не менше чотирьох.Таким чином, якщо можна було обирати, на чому з’їжджати із Європейської на Поштову площу у морось або сніг з дощем, я б рекомендував трамвай.

Гаразд, із технічними нюансами все зрозуміло.

Пройти із Сагайдачного на Володимирський узвіз трамваю наразі не заважає нічого — дорога пряма, як стріла, і проходить обіч конструкцій на Поштовій площі. На відміну від історичної траси трамваю обіч проїзної частини тепер трамвай буде простіше вписати по центру спуску — так він не потребуватиме “перелаштування в сусідній ряд”. Як і на Сагайдачного, на Володимирському узвозі лінія буде виділеною і придатною для проїзду автобусів — таким чином, і шинокопитний ГТ зуміє минати затори на узвозі.

[Трошки про видатних гуру інженерії міста.]

Кумедно, що альтернативний проект розв’язки на Поштовій авторства Віктора Петрука (це хобі таке: мозолити очі київським проектним інститутам?) виключав би і такий варіант прокладання колії; помилуйтеся петлею на Дніпровій кручі впоперек узвозу. Не буду описувати якісь інші плюси-мінуси проекту, просто факт.

Лінія, відкривши собою байпас повз затори для решти громадського транспорту Києва, дістанеться таким чином Європейської площі.

Кільцеву розв’язку на ній слід буде трохи перелаштувати, збільшивши радіус руху авто і площу газону посередині — саме навколо нього можна розташувати розворотне кільце трамваю. Так лінія буде придатною для розвороту будь-якого рухомого складу, в тому числі, й існуючого на лініях Подільського депо.

Я пропоную не відновлювати окремий маршрут, який колись ходив із Контрактової на Європейську площу; можна просто продовжити туди 18 і 19 (або інші маршрути з Контрактової, подовжити які в центр буде визнано доцільним).Таким чином, лінія по Сагайдачного і Володимирському узвозу стане своєрідним еквівалентом лінії до Палацу спорту для Борщагівської гілки.

От тільки йтиме вона в саме серце міста: від кінцевої до Майдану лишиться лише кількасот метрів. Трамвай стане видно з Хрещатика. Вуличний рейковий транспорт Києва знов займе своє законне, історичне місце — на Володимирському узвозі. Питання, чи присутній трамвай в центрі Києва, буде остаточно закрите ствердною відповіддю.

[На цьому на сьогодні все.]

P.S. Думаю, у читачів могло б виникнути дивне питання: “Як все??? Чому не продовжити лінію далі Хрещатиком, раз вона вже тут, і поєднати Європейську площу і Палац Спорту?” Можна.
А можна і трошки в інший бік, про що — в наступному дописі. To be continued =)

Tags: night_dreamer_projects, Київ, трамвай, історія
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Урбаністична SAGA про Подільський міст

    2020 рік. Коронавірус, пожежі в Австралії, криза — багато хто міг би сказати, що рік не задався. В певному сенсі він не задався й для…

  • Амурський міст

    Колись, півтора роки тому, коли я вперше в житті “дорвався” до міста Дніпро, я проїздив обидва “трамвайних” мости…

  • Українське метробінго

    На днях несподівано для себе відправився в Харків. Поїздка була продиктована особистими мотивами, треба було відвідати дівчину, але сьогодні не…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic
    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 11 comments

Recent Posts from This Journal

  • Урбаністична SAGA про Подільський міст

    2020 рік. Коронавірус, пожежі в Австралії, криза — багато хто міг би сказати, що рік не задався. В певному сенсі він не задався й для…

  • Амурський міст

    Колись, півтора роки тому, коли я вперше в житті “дорвався” до міста Дніпро, я проїздив обидва “трамвайних” мости…

  • Українське метробінго

    На днях несподівано для себе відправився в Харків. Поїздка була продиктована особистими мотивами, треба було відвідати дівчину, але сьогодні не…